Ready 4 life/the weekend - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Anne Budé - WaarBenJij.nu Ready 4 life/the weekend - Reisverslag uit Tsitsikamma, Zuid-Afrika van Anne Budé - WaarBenJij.nu

Ready 4 life/the weekend

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 November 2017 | Zuid-Afrika, Tsitsikamma

Het is donderdag in Port Elizabeth. Om 7 uur gaat de wekker.. ai.. maar eenmaal bij Ready4life krijg ik een hele boeiende presentatie over de geschiedenis van Afrika, wat best ingewikkeld is. We hebben het gehad over de gouden eeuw, kaap de goede hoop, kolonies, stammen,slaven en uiteindelijk natuurlijk de apartheid en Nelson Mandela. Misschien ben ik een beetje naïef geweest over de situatie nu. Met alle goede bedoelingen om zoveel mogelijk gelijk te trekken, is er nog steeds zoveel armoede en corruptie. De komende jaren (en verkiezingen over een maand) zijn er op of eronder voor Zuid-Afrika, hoor ik van ready4life.
Om dat nog even in het echt te bekijken, gaan we naar de townships. Ik zit bij mijn begeleidster in de auto en we rijden er doorheen. In het begin lijkt het ‘minder erg’ met nog wat huisjes die er best oké uit zien, maar ook in deze piepkleine huisjes woont vaak een gezin van 8(!). Dan komen echt de golfplaten en huisjes waarvan je denkt dat ze gaan instorten.. Triest dat mensen in die omstandigheden leven. Je ziet letterlijk kinderen spelen tussen het afval. Ook die huisjes worden in de toekomst vervangen, maar hoelang dat nog kan duren..? Hier is bijna iedereen werkeloos en dan is het heel moeilijk om op het ‘rechte’ pad te blijven en je niet aan te sluiten bij een gang.
Aan het eind van onze ‘tour’ probeert nog iemand de auto open te maken (want ja er zit een blanke in (ik) en die heeft geld.. maar mijn begeleidster is een felle tante en roept wat en lacht erom. Als een boer met kiespijn lach ik een beetje mee. Dan word ik thuis afgezet, is het zonnetje gaan schijnen en is het tijd om bruin te worden in de achtertuin. ‘s Avonds gaan we met de uber naar een poule-centrum en drink ik mijn 1e Afrikaanse biertje:)

Weeeeeer vroeg, maar voor een goed doel! We gaan een weekendje weg met z’n vijven. Destination: Tsitsikamma, een natuurpark op ongeveer 3 uurtjes rijden. We rijden richting ons huisje maar de navigatie stuurt ons verkeerd, door een sloppenwijk (wat niet helemaal veilig is met 5 meisjes in een autootje). We draaien om en rijden maar meteen richting onze quad afspraak. Wat is dat leuk, cruisen door de bergen, met een supermooi uitzicht en stijle paadjes. Uiteindelijk vinden we ons huisje, het is er echt prachtig!! In de middle-of-nowhere, uitzicht op water met daarachter bergen.. Can’t get any better.
Toen ik de meiden buiten een mini-cursus zangles gaf, kwam er een klein meisje op ons afgeremd. Ze sloeg haar armen om mijn been, en knuffelde me een paar seconde, toen rende ze weer verder. Super schattig!
We moeten zeker 7km over een flinke kiezelweg voordat we weer op een verharde weg komen, zeker in het donker is dat best tricky, gelukkig trekt ‘Daisy’ (onze auto) het maar net en gaan we uiteten in Plettenberg.

Ik word wakker op de slaapbank, het is 5 uur. De zon schijnt in mijn ogen. Ik woel nog even maar we staan weer vroeg op. We gaan kayakken & lilo-en, tussen de rotsen met uitzicht op zee. Echt zo mooi!! Daarna klimmen we een berg op richting een uitzichtpunt en hangbrug. We zien in de verte een bultrug walvis!!
Morgen gaat een huisgenootje Bungee-jumpen, waaahh de hoogste ter wereld. De rest van ons is alleen al zenuwachtig bij de gedachte..



  • 27 November 2017 - 20:19

    Henny:

    Doe maaks waal get mit Anne.......jeetje wat ein totaal andere waereld. De foto's van het natuurpark woare super! Let good op dichzelf

  • 30 November 2017 - 11:51

    Katrin:

    Jezus!!! Wat eng en mooi!!! Pas goed op jezelf !!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Tsitsikamma

Port Elizabeth

20 november vlieg ik!

Recente Reisverslagen:

01 Februari 2018

Laatste verslagje, byebye!

20 Januari 2018

Twee weken, 1 blog

03 Januari 2018

Hogsback & Kaapstad

15 December 2017

Plettenberg & afscheid

11 December 2017

Week 2
Anne

Hoi! Hier schrijf ik stukjes over mijn reis/vrijwilligerstijd in Afrika! Hope you like it :)

Actief sinds 26 Nov. 2017
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 6474

Voorgaande reizen:

20 November 2017 - 19 Januari 2018

Port Elizabeth

Landen bezocht: